dissabte, 17 de juny del 2017

D'oca a oca. Els records dels iaios ningú no me'ls toca



OBJECTIUS

  • Conèixer millor la història dels avis
  • Creixement emocional
  • Afectivitat transgeneracional a la pròpia família
  • Treballar el projecte de manera transversal a totes les matèries de currículum de 1r d’ESO
  • Elaboració d’un quadern o llibreta bonica, que contingui les activitats transversals) per regalar als avis paterns i un altre per als materns



MATÈRIES QUE PODEM TREBALLAR

·        Socials
Preguntar als iaios diferents aspectes/esdeveniments històrics de la seva infantesa/joventut, no moltes (a decidir per Biel). Per exemple, com era l’escola, quants mestres hi havia o com eren les botigues del poble, si hi havia cine…; si van viure la guerra civil, etc.
Es podria redactar començant “Sóc… (nom del iaio o iaia, vaig néixer …. I RECORDO …..)

·        E. Física
Joc tradicional preferit dels iaios.
Es pot posar com s’hi juga i/o imatge

·        Biologia
Què menjaven quan eren petits/joves. Escriu alguna recepta de cuina que t’expliquin els avis.
o
Dues plantes que agradin o portin records als iaios (Es pot posar una imatge o enganxar una fulla)
o
Olor preferida dels avis. Perfumar un full amb aquesta olor.

·        Català/castellà
Poemes que recordin que els van fer memoritzar a l’escola o que els agradin ara.
Escriure unes paraules als avis. Poden ser records de coses que han fet amb els avis al llarg d’aquests 12 anys. S’hi pot afegir alguna foto del nét/a amb els avis.
Escriure’l en català o castellà segons quina sigui la llengua amb la qual s’adrecen habitualment als avis.

·        Anglès/francés
Escriure una o dues frases d’estimació.
o
Escriure el nom dels ingredients del seu menjar preferit en anglès i en francés. (Es podria lligar amb quelcom similar a “Si vas de viatge a Londres/París i has de demanar el teu menjar…. S’hi podria afegir una imatge de dites ciutats)

·        Tecnologia
Nom de les eines del camp i de cosir. Podem afegir-hi imatges.

·        Matemàtiques
             Quants anys sumen  avi+ àvia; avis+pares; avis+pares+néts.
             Quants anys tenien els avis quan van néixer: pares/ néts
             Quants euros són les pessetes que els donaven de paga; quants els que valia una 
             barra de pa, el cine...

·        Música
             Preguntar als avis una cançó que els agradi o els dugui records (pot ser antiga o
             actual).
             Escriure’n la lletra o gravar-la en un arxiu d’àudio. Apuntar l’enllaç si escau.

·        Apadrina un monument
             Preguntar als iaios quin monument dels seu poble apadrinarien i el perquè.
            Adjuntar-hi una foto si és possible.

·        EVP
Fer tapa o primera pàgina amb els dibuix del tauler de l’oca, pintar els dibuixos i les lletres del títol.
Il·lustrar el poema de català/castellà (alumnes avançats)

·        Cultura i valors
              Rutines de pensament:
            -Què en sé dels meus avis?
            _Què en vull saber?
             -Què n’he après?